School en Medical Mission - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Jennifer Zwol - WaarBenJij.nu School en Medical Mission - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Jennifer Zwol - WaarBenJij.nu

School en Medical Mission

Door: Jennifer van Zwol

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

21 Juni 2015 | Filipijnen, Calinan

Ik heb een rustige week gehad, dus niet zo veel te vertellen deze keer ;).

Maandag 15 juni

Vandaag ben ik begonnen op St. Bernadette. Dit is de afdeling ‘chirurgie’. Op deze afdeling liggen vooral ‘zieke’ patiënten. Ik had een avonddienst, dus van 3 tot 11.
Het was een rustige dienst.

Dinsdag 16 juni

Ook vandaag weer avonddienst gehad. Niet veel bijzonders gezien of gedaan.

Woensdag 17 juni

Om 10.00 uur werden we verwacht op ‘school’. Hier moesten we de studenten lesgeven over Health Teaching en we gingen Nederlandse spelletjes spelen.
Health teaching ging vooral over hoe handen te wassen en wanneer. Ook over tandenpoetsen en we hebben laten zien hoe je moet reanimeren.
Daarna gingen we oud Hollandse spelletjes spelen met de kinderen zoals; koekhappen, spijkerpoepen en snoephappen. De kinderen vonden het erg leuk om te doen. We hebben vier verschillende klassen les gegeven. Het was een geslaagde dag.
Volgende week gaan Jaimy en ik weer naar deze school om Nederlands te geven.

Donderdag 18 juni

Overdag ben ik veel bezig geweest met mijn casestudy. ’s Avond weer een avonddienst gedraaid. Ook deze keer heb ik niet veel bijzonders gezien. Het is wel echt een gezellig afdeling, de verpleegkundige zijn super aardig en kletsen volop. Dat maakt het werk toch wel echt veel leuker.

Vrijdag 19 juni

Onze medical mission staat voor vandaag gepland. Om 9.00 uur zouden we weg gaan, maar Filipijnse tijd werd ons al gemeld. Dus om 10.00 uur vertrokken we samen met Dr. Robillo, verpleegkundige en nog meer vrijwilligers naar de bergen. Het duurde ongeveer 1,5 uur voordat we daar aankwamen. Het was een mooie tocht, het laatste stukje was een onverharde weg, maar hierdoor kwamen we wel echt bij de locals.
Er was een klein huisje waar we al onze medicatie hadden neergezet. De bewoners kwamen, er werden consulten gegeven en check ups gedaan.
Ik schreef recepten uit en gaf de mensen de medicatie mee. Ook was er voor alle bewoners nog eten geregeld. Wij hebben de medicatie en het eten gesponsord. Er is nog wel wat medicatie over. In juli, als wij al weg zijn helaas, gaan ze op medical mission naar de public schools in de bergen. Daar worden onze medicijnen dan ook weer voor gebruikt, dus ze komen goed terecht.

De mensen die daar wonen, hebben echt heel weinig geld. Dat zag je ook wel aan ze. Ze leven daar zonder elektriciteit en water. Water moeten ze ver weg gaan halen. Ik vond het heel mooi om deze mensen te kunnen helpen. Zij hebben namelijk echt geen geld voor medicatie.

Zaterdag 20 juni

Lekker uitgeslapen en rond 13.00 uur vertrokken naar de mall. Hier heb ik lekker een salade gegeten, ja helaas… ik ben hier wel wat aangekomen, dus moet beetje opletten. Daarna gingen we met een hele groep naar de film, Jurassic World. De film kost hier maar 165 peso, dat is ongeveer €3.
Na de film nog even gewinkeld en rond 21.00 uur waren we weer terug in Calinan.

Zondag 21 juni

Weer een hele dag druk geweest met mijn casestudy. Wat ben ik blij als het klaar is! Ik moet het volgende week donderdag inleveren, dus nog effetjes.

Volgende week wordt het ook weer een rustige week. Vrijdag geven we samen met de Nederlanders van de ROC ons afscheidsfeestje. Deze dag komt het beste uit, omdat we het ook samen ‘vieren’ met een dokter die 30 juni voor het laatst in het ziekenhuis is. We hebben al uitnodigingen opgehangen in het ziekenhuis, muziek en eten geregeld. Hopelijk komen er veel verpleegkundige, want ik wil ze namelijk erg graag bedanken voor de leuke tijd!
Nog twee weekjes in Calinan en dan op naar Cebu… can’t wait.

Tot volgende week!

Kus xx

  • 21 Juni 2015 - 11:37

    Priscilla Sluijs:

    Echt toppie hoeveel mensen jij kan helpen daar. Keep up the great work :D.

  • 21 Juni 2015 - 11:39

    Mama:

    Wat een mooie week weer. Wat moet het een goed gevoel geven als je deze mensen kan helpen. Ben trots op je!

    Dikke kus Mama xxx

  • 24 Juni 2015 - 10:17

    Gert:

    Ha Jennifer, leuk om je dagboekje te lezen! Jij nu klaar, hoop ook dat het ene leuk afscheidsfeestje is geweest! Prachtige herinneringen heb je krijg ik de indruk. Goede keuze geweest!
    Alle geods voor je, Gert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

Ik ga voor 3,5 maand naar de Filipijnen om stage te lopen in een lokaal ziekenhuis in Calinan.

Actief sinds 30 Maart 2015
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 6077

Voorgaande reizen:

31 Maart 2015 - 23 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: